freeonlinephotoeditor

Salam Pertemuan

Tuannya dah sampai seru^^ Birthday Si Dia



Assalamualaikum~~~~
akhirnya,hati ini tertaut di sini untuk mengupdate blog yang dah disinggah oleh labah2 yang baik...(mencorakkan blog saya dengan sawang-sawangnya)

Alhamdulillah..hari ini, saya tetiba ingin mecoretkan tentang adik saya...
maaf,sekadar kata-kata yang ingin disampaikan buat pembaca terutamanya, adik saya..

Baru2 ini,3 OKTOBER 2010 merupakan hari ulangtahun kelahiran baginya yang ke16..Adik Mohamad Akmal Wajdi..Anak ke 6 daripada 7 adik beradik..adik lelaki saya yg ke2..
Matanya agak sepet,kan? hehe..mukanya,iras2 wajah ayah kepada ayah saya..iaitu,arwah 'tokwan' Said..waktu kecil2 sangat comel..mcm anak orang cina la katakan,...but, we r not chinese(ana pun terdikatakan seperti berketurunan cina,huhu)

Ingin bercakap mengenainya, seorang yang kelakar..tetapi, kadang2 agak 'serius' bila tidak puas hati atas sesuatu..i mean, agak menakutkanla~~(kakak pun kadang2 boleh juga takut dengan adik,hehe) Apa yang saya baru kini sedar.. adik-beradik lelaki, sometimes tegas,sometimes nakal,sometimes lazy,..tetapi, bila di buat seperti kawan..kita akan terasa bahawa keakraban itu yang membuatkan kita lebih tahu dirinya yang sebenar..kerana hati kita lebih dekat,terasa bahagia memiliki seorang adik..Dulu, mungkin banyak bergaduh..selalunya,akan trjadi semasa beliau ataupun adik2 lain bermain game..tiba2,mendapat perintah untuk berhenti sebentar...

Kakak: Mal...Mal...tolong kakak sat..pi kedai beli ubi...
Akmal: Ala...suruh la amir(abangnya,my 1st youn
g bro) dia x buat pa pun...
Kakak: La, mal tu bukan buat pa pun..main game ja dari tadi..pi la sat.satgi kak pi tutup ha..xleh main langsung kot..
Amir: Ha....pi la beli.kakak suruh mal..bukan abg...mai abg main plak..
Akmal: Isyh!! pi la..malas ciq. orang baru main ja..kak ni pun..pulun sangat eyh..
Kakak:(datang terus menutup komputer)
Akmal:woi!! bla3.......
(itulah, emosi selalu akan terjadi sehingga kadang2 terlupa bahawa hormat dgn yg dewasa perlu..bukan dengan kakak or abang ja..especially..mak ayah)

dan seterusnya..selalu akan terjadi pergaduhan besar di situ sampai kadang2 boleh menimbulkan dendam dalam diri..We all must know that..in this age..antara umur 15-18..jiwa seseorang remaja itu akan memberontak apabila berlaku pertelingkahan antara satu dengan yang lain..mungkin, pernah bertekad...mau merajuk..mau larikan diri..ataupun,tidak mahu bercakap apapun dengan orang yang didendami tadi..mungkin juga,tidak mahu ketemu langsung dengannya...

Apapun jua..kita harus mengelakkan semua itu terjadi..

ok..cuba kita ajak macam ni..

Kakak: Mal...Mal...tolong kak sat.pi beli ubi..satgi, Mal boleh makan ubi banyak2..Mal kan suka ubi..x cukup lagi ni..
Akmal: Ala..malas la..pi la suruh adik..(adik bongsu)ciq nak main game ni..
Kakak: ok2...Sat ja..boleh pause kan??pastu,sambung la balik..kakak x tutup..
Akmal: betol??jangan bagi yang lain main..satgi,malas dah tolong..
Kakak: Betol..kak tunggu sini..jaga komputer..xyah bagi 'depa' main..
Akmal: ok:-)

Ha...kan sudah senang...kita kadang2 perlu mngikut rentak dyorang..contoh,bila dyorang terlalu kusyuk main game..jangan terus ditutup komputer itu..
bagi harapan sikit dan kepercayaan kepada diorang..
ok punya...i have try it..selalunya, diorang angin waktu tengah main game r..sebab tu saya memperbayangkan lakonan mengenai PLAYING GAMES.

Kadang-kadang..nak minta tolong sikit pun susah...kalau adik tu kecik lagi..boleh kasi upah sikit..
ha..baru teringat kata2 dari sahabat saya..begini kata2nya..

(first step at all, let he know the Creator. and everything is easy. insya allah)

ape yang nak disampaikan disitu adalah...didik dengan sebaiknya supaya mereka kenal Allah..tahu apa itu dosa,pahala,syurga,neraka..bagaimana mahu mendapatkan pahala dan syurga itu..serta setiap sesuatu ada ganjaran yang lebh baik..iaitu,pahala..

Apabila hati mereka lembut, suci dengan cahaya keimanan terhadap Allah..InsyaAllah..segalanya akan mudah dilakukan..Tapi ingat..kita tidak patut mengambil kesempatan ke atas kepatuhan mereka melakukan sesuatu dengan taat tanpa mengeluh dan sukarela..

Akhir sekali..sentiasalah bersembang dengan adik2 kita tidak kira apa pun topiknya.asalkan,komunikasi antara adik beradik itu berlaku untuk memantapkan lagi ukhwah antara kita..


tengok..rajin kan dia??hehe..that's my bro..

Kepada adikku,Akmal...Happy Birthday~~May Allah bless u..

Terima kasih kerana menjadi adik yang baik..yang selalu menggembirakan hati kita sekeluarga..Ketawamu itu penyeri dunia...Amarahmu itu, menggentarkan jiwa...Kebaikanmu dan pertolonganmu itu tidak sia-sia..Hanya Allah saja yang layak membalasnya...

Semoga dirimu terus menjadi insan bertakwa..takutkan Allah..Sayangkan Allah..Cintakan Rasul..ibu ayah dan keluarga...InsyaAllah..

(terbuat janji nak belikan kek coklat~~harap2 tertunai~!~huhu)

2 comments:

aminaim said...

nice post lah..
i have the same situation as u and mal..haha

jelah said...

perkara ini selalu berlaku dalam keluarga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...