Salam Pertemuan


Salam Maulidur Rasul..

Memperingati kelahiran Rasulullah (s.a.w) akan membuatkan hati kita tergerak untuk berselawat keatas Nabi (s.a.w) dan memuji baginda yang merupakan satu perkara yang diarahkan oleh Allah di dalam ayat,

"Sesungguhnya Allah dan para Malaikat berselawat keatas Nabi, wahai orang-orang yang beriman ! berselawatlah kamu dan berilah salam keatasnya" (Al-Ahzab:56). Berkumpul beramai-ramai dan mengingati Nabi (s.a.w) akan membuat kita mudah untuk mendoakan baginda serta berselawat dan memuji-muji baginda. Siapakah yang berhak untuk menghalang apa yang telah Allah perintahkan di dalam Al-Quran? Pahala dan manfaat serta cahaya yang Allah berikan kepada hati kita kerana mematuhi perintahnya, tidak dapat diukur. Suruhan itu pula dinyatakan dalam keadaan jamak (ramai - 'plural') didalam kaedah nahu bahasa Arab (sila rujuk ayat al-Quran) : Allah dan MalaikatNya berselawat dan memuji Nabi - didalam satu perkumpulan yang ramai. Adalah tidak benar sama sekali untuk menyatakan bahawa selawat keatas Nabi (s.a.w) hanya boleh/perlu dilakukan secara bersendirian.

Rasul Junjungan-Hijjaz

Mari berselawat ke atas nabi
Berselawat ke atas rasul
Salallahu ala muhammad
Salallahu alai wasallam

Engkau bagaikan matahari
Menerangi seluruh alam
Engkau bagaikan bulan purnama
Menerangi kegelapan malam
Ya Rasulullah ya habiballah
Ya rasulullah ya habiballah
Salamun alaik

Berselawatlah keatas nabi
Moga hidup kita diberkati
Amalkan sunnah rasul junjungan
Moga kita mendapat syafaat

Rasulullah pernah bersabda
Ku diutus membawa rahmat
Juga membawa akhlak mulia
Contoh tauladan sebaik ummat


Cubalah Untuk Mengatakan Sesuatu.....

Ini bukan gaya sejoli tu..


Pada satu petang,setelah baru pulang dari outing..Si A(gadis) telah terserempak dengan pasangan sejoli yang sedang bersembang di satu sudut.Pada awalnya, Si A hanya memandang dengan penuh persoalan dan merenung sejoli tersebut.Mengharapkan dyorang tersedar dan mungkin boleh berpisah.Setelah melepasi mereka berdua,Si B(gadis) n Si C(jejaka) tidak berganjak dari tempat tersebut..Si A berasa x begitu sedap hati untuk sekadar melihat tanpa menegur Si B n Si C tersebut.Dia bertekad untuk berpatah balik..


A: Assalamualaikum..abang ke?

B: Err..a’ah abang..

A : Abang..em abang betul ke?Abang kandung?(dengan penuh kehairanan dan ingin mndptkn kepastian)

C: A'ah.Ye, ni kembar..adik ni x balik.tu yang hantar barang kt adik ni.

A: Oh,kembar..xpelah.tp setahu saya selalunya klu kembar atau adik beradik x sembang macam ‘ni’.(sambil menunjukkan ke arah diorang)Klu adik bradik,diorang sembang macam lain sikit. So, sebab saya tengok korang sembang macam ni tu yang saya datang tegur tu.(Nampak macam bukan adik beradik pun)Tapi xpe lah klu adik beradik..Em, awak..nanti bawa teman eyh..sebab awak sorang je dgn dia.takut bawa fitnah lak.

B: Em..er2.k

A: K lah..bye.Assalamualaikum.

B n C : Waalaikumussalam..

Walaupun begitu, Si A masih tidak berpuas hati dengan jawapan diorang yang mengatakan bahawa diorang adalah kembar.Si A kemudian menuju ke bilik Si B dan bertanyakan kepada roommate Si B tentang Si B mempunyai kembar atau tidak.namun, jawapan yang sudah dapat dipastikan dan difikirkan Si A.Si B x de kembar pun.
Si A berfikir..Kenapalah perlu seseorang manusia itu menipu makhluknya yang lain sedangkan Allah dapat mengetahui juga hal sebenarnya. Si A juga ada terdetik di hatinya.
“Dahla buat dating,then still nak tipu lagi? Berganda dosa yang dilakukan…Astaghfirullah,Nauzubillah.”

Setelah peristiwa tersebut..Si B sering mengelakkan diri dari terjumpa dengan Si A. Namun, Si A hanya mampu berdoa dan masih berusaha untuk mendekati Si B..

P/s Walau sesusah mana pun mulut nak memberi teguran terhadap orang lain,kuatkanlah hati kita kerana sekali anda terlepas daripada menegur benda yang patut ditegur pasti akan menyesal kerana boleh jadi kita akan semakin lemah.Lagi, mungkin kita sudah tidak punya peluang untuk berdakwah terhadap orang lain
kerana belum tentu ada saat seterusnya untuk kita.(peringatan buat diri dan sahabat seperjuangan)

Pekerjaan Apa Yang Paling Baik?





Hmm...dulu saya pernah terfikir dlm byk2 pekerjaan..yg mana paling baik yg x pernah ada kecacatan.pd awal pndpt sy,rasa2nya cikgu.sebab ilmu yang cikgu tu berikan kepada anak muridnya pasti akan dimanfaatkan.so, cikgu tu akan dapat pahala yang berterusan walaupun di dalam kubur.lagi satu, kalau jadi cikgu..


lagi,kalau jd peniaga plak ikut sunnah Nabi..tp tu la,dalam perniagaan plak boleh ada kes riba..macam2 la dunia ni.


Tak lama lepas sy sering terfikir tntg benda ni,saya pun tanya la ayah..hehe(anak ayah)

Ayah..mesti keja cikgu yang paling bagus kan ayah?x dak rasuah..ilmu yg bleh dimanfaatkan.saya memulakan perbualan dgn ayah kesayangan di dalam kereta pada suatu masa dahulu..
Em..x juga sbb klu cgu tu masuk kelas lmbat atau masuk skolah lmbat..yang tu dkira gaji buta.
mana ada kerja kt dunia ni yang betul2 bleh elak dari benda2 camtu.

tgok,klu kita nak jadi polis pun..asalnya nak jaga keamanan negara.tup tup...rasuah pula.
klu cam doktor, satgi bleh jd plak klu dy ada jg tlibat dlm rasuah ka?ataupun mendedahkan perihal pesakitnya yang melnggr etika kedoktoran.

engineer lak..bagus gak sbb bleh buat kemdhn untk org ramai tp klu x ikhlas krna Allah?


betul gak noh ayah..x suma keja tu betul baik.

So, kat sini..saya pun tlah mrasakan bhwa wlu sebaik mana pun orang memikirkan tentang kelebihan sesuatu benda tu..pasti ada juga keburukannya. lagipun,klu xde keburukan..kebaikan tu x dapat dipertingkatkan..betul x?


Kepada semua sahabat2 saya, walau apa pun yang kita lakukan dan apa yang kita kerjakan haruslah ikhlas serta elakkan daripada perkara2 yang x baik untuk diri kita .


hanya pendapt saja..klu x stuju boleh lah komen ye..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...