Salam Pertemuan

Pekerjaan Apa Yang Paling Baik?





Hmm...dulu saya pernah terfikir dlm byk2 pekerjaan..yg mana paling baik yg x pernah ada kecacatan.pd awal pndpt sy,rasa2nya cikgu.sebab ilmu yang cikgu tu berikan kepada anak muridnya pasti akan dimanfaatkan.so, cikgu tu akan dapat pahala yang berterusan walaupun di dalam kubur.lagi satu, kalau jadi cikgu..


lagi,kalau jd peniaga plak ikut sunnah Nabi..tp tu la,dalam perniagaan plak boleh ada kes riba..macam2 la dunia ni.


Tak lama lepas sy sering terfikir tntg benda ni,saya pun tanya la ayah..hehe(anak ayah)

Ayah..mesti keja cikgu yang paling bagus kan ayah?x dak rasuah..ilmu yg bleh dimanfaatkan.saya memulakan perbualan dgn ayah kesayangan di dalam kereta pada suatu masa dahulu..
Em..x juga sbb klu cgu tu masuk kelas lmbat atau masuk skolah lmbat..yang tu dkira gaji buta.
mana ada kerja kt dunia ni yang betul2 bleh elak dari benda2 camtu.

tgok,klu kita nak jadi polis pun..asalnya nak jaga keamanan negara.tup tup...rasuah pula.
klu cam doktor, satgi bleh jd plak klu dy ada jg tlibat dlm rasuah ka?ataupun mendedahkan perihal pesakitnya yang melnggr etika kedoktoran.

engineer lak..bagus gak sbb bleh buat kemdhn untk org ramai tp klu x ikhlas krna Allah?


betul gak noh ayah..x suma keja tu betul baik.

So, kat sini..saya pun tlah mrasakan bhwa wlu sebaik mana pun orang memikirkan tentang kelebihan sesuatu benda tu..pasti ada juga keburukannya. lagipun,klu xde keburukan..kebaikan tu x dapat dipertingkatkan..betul x?


Kepada semua sahabat2 saya, walau apa pun yang kita lakukan dan apa yang kita kerjakan haruslah ikhlas serta elakkan daripada perkara2 yang x baik untuk diri kita .


hanya pendapt saja..klu x stuju boleh lah komen ye..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...