Salam Pertemuan

Antara yang sempat diambil..





Gerhana Matahari??Alhamdulillah..Unik sekali







Penerangan oleh pihak Angkasa.




Hari ini..merupakan kali pertama saya melihat gerhana matahari secara reality.Alhamdulillah, Subhanallah, cantik

dan panas.haha.Saya bersama beberapa orang kawan dari UIA pergi ke Planetarium petang tadi. Kami bertolak pada awal jam 12 tghari dr Uia menaiki bas Uia sendiri. Bila dah sampai tu,masa still awal lagi sebab sentuhan pertama gerhana pukul 3.01 ptg. So, sementara menunggu tu kami masuk kejap ke dalam bangunan Planetarium di situ. Best ke tak tu, tak tahu pula sebab sebenarnya hanya kami dari Uia je yang ada dalam tu. Enjoy la gak sebab bebas nak buat pe kat dalam tu.pengawal pun xde masa tu. Dah habis tu, saya bersama roomate saya pergi makan dekat kafe muzium then solat zohor.Bila time nak naik balik ke plateriumtu, tetiba ada seorang auntie datang dekat kami berdua. Dia cakap cina tapi kami x faham. Rupa2nya nak ambil gambar bersama kami.haha..sengih sungguh kami berdua.xdelah..senyum manisla sikit sebab nak menunjukkan budi atau kesopanan rakyat Malaysia.Buat2 faham je diorang cakap apa.

Tinggal dalam setengah jam lagi untuk sentuhan pertama gerhana matahari tu. Gerhana matahari kali ini ialah gerhana Anulus iaitu gerhana yang berbentuk cincin. Ia berlaku apabila matahari, bulan dan bumi berada pada satu garisan dimana bulan akan melindungi matahari yang akan menghasilhan bayang hitam yang menutupi tengah2 matahari.Walaupun di malaysia gerhana hanyalah separuh,atau gerhana separa tapi ia tetap unik dan menarik. Hanya beberapa negara yang akan menerima dan dapat melihat gerhana penuh atau gerhana cincin iaitu di Myanmar,Afrika dan beberapa negeri yang lain. Sebelum bermula program itu yang bermula pada pukul 2.30 petang,para pencerap atau pihak dari ANGKASA telah bersiap sedia untuk mencerap cahaya matahari di sekitar planetarium itu. Terdapat lebih kurang 7 jenis teleskop yang berlainan untuk mendapatkan dari sudut yang berbeza serta warna yang juga berbeza.

Alhamdulillah, saya dan kawan2 dapat melihat matahari dari teleskop2 yang terdapat di situ. Terdapat tompok hitam pada matahari yang menunjukkan tempat yang paling sejuk di permukaan matahari. Kami juga telah diberikan spek khas yang dibuat untuk melihat matahari secara terus. Setiap penglihatan pertama secara berterusan hanyalah selama 30 saat. Hal ini kerana, pencahayaan matahari yang terlalu panas dan ternag akan merosakkan mata. Saya tidak berapa pasti mungkin akan menyebabkan penglihatan menjadi kabur.

Sentuhan pertama telah terjadi pada pukul dalam pukul 3 petang lebih. Semua orang dan pengunjung di situ sangat teruja apabila dapat melihat gerhana matahari itu sendiri. Sebelum ini, mungkin ramai tidak berkesempatan untuk melihat gerhana yang berlaku. Terdapat sekumpulan dari sekolah tahfiz mungkin kerana semua adik2 atau abang2 itu memakai jubah putih. Kemas dan comel(untuk adik2 yang masih kecil lagi) ada juga dari kampus teknik tetapi saya pun tidak berapa pasti dari mana dan sewaktu perjalanan pulang, SBPI Rawang baru tiba untuk turut melihat gerhana tersebut.

Gerhana yang akan berlaku pada masa hadapan adalah pada 9 Mac 2016. oleh itu, jangan melepaskan peluang melihat kekuasaan Allah ini. Sesungguhnya yang cantik itu adalah kecantikan Allah. Kekuasaan itu adalah kekuasaan Allah. Serta segala perancangan yang Allah aturkan untuk setiap alam semesta ini sangatlah teratur dan tidak akan bias ditangani oleh makhluknya.


Tapi malangnya, saya terlupa untuk melakukan solat gerhana..kuciwa dan terkilan sekali.InsyaAllah, lepas ini saya tidak akan melepaskan peluang untuk melihat tanda2 kekuasaan Allah ini dan juga solat gerhana.

Semangat Itu Perlu








Subhanallah,Alhamdulillah,Lailahaillallah, Allahuakbar...

Insan yang bernama Pejuang..

Dulu Semalam dan Hari Ini,
Kau melihat generasi demi generasi
menghancurkan kehidupan mereka dengan mengingkari ALLAH.

Lalu kau tunduk kesedihan dan kebuntuan.
Kau benar-benar kebingungan dan bertanya
"Apa yang harus aku lakukan untuk menebus kelelahan umat ini?"

Sahabatmu menjawab,
"Bukankah kau adalah Da'ie dan Mujahid?"

Kau bertanya lagi,
"Tapi,langkahku terlalu lambat..."

Jawab sahabatmu,
"Kau lambat kerana kau sendiri sibuk dengan urusan duniamu..Mengejar impianmu dan lupa akan hari kebangkitan..Pada hari itu, amalmu terbentang,tubuhmu terbuka..Apakah disana ada bekalmu?"
Pada akhir zaman, orang-orang memegang tali perjuangan itu bagaikan menggenggam bara api...
dan terus menggenggam hingga hancur luluh jiwanya..
Namun,andai dilepaskan..Hancurlah dunia..

JANGAN TAKUT UNTUK BERJUANG!!!
SESUNGGUHNYA PERJUANGAN ITU,
PASTI ADA RINTANGAN DAN HALANGAN,

INGATLAH..
ALLAH SENTIASA BERSAMA
DENGAN ORANG - ORANG YANG SABAR..

KITA HIDUP UNTUK BERJUANG..
MATI UNTUK KEHIDUPAN..
SYURGA IMPIAN..
IMAM NAWAWI

Rahsia Di Sebalik Jari Anda dan Saya

Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda
yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda. Kemudian, genggam ia
kuat-kuat dan angkatkan ke atas. Laungkan ..."Allahu
Akbar" sekuat-kuatnya. Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.
Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam.
Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.

Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula
daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa
sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar.
Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti
bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada
rebungnya". Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar
pada masa hadapan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan
usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi
kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian,
bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri.
Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan.
Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah
baligh dan mukalaf. Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di
hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??

Nah...naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu
namanya. Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di
peringkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan
identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda
mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu
pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu
tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal
emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal
ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan
esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan
keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan
tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai
model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan
minda yang hebat.



Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi
menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya
membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa
"capjempol" atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat
generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman.
Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia
kejayaan anda.


sekadar selingan..never try this at home!!

--------------------------------------------------------------------------------
''Sesungguhnya Solatku,Ibadahku,Hidupku,Matiku hanya kerana Allah"

"Dan Allah Tuhan Kami
Rasul ikutan kami
Al-Quran Panduan kami
Jihad jalan Kami
Mati Syahid cita-cita tertinggi kami
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...