Salam Pertemuan

Gerhana Matahari??Alhamdulillah..Unik sekali







Penerangan oleh pihak Angkasa.




Hari ini..merupakan kali pertama saya melihat gerhana matahari secara reality.Alhamdulillah, Subhanallah, cantik

dan panas.haha.Saya bersama beberapa orang kawan dari UIA pergi ke Planetarium petang tadi. Kami bertolak pada awal jam 12 tghari dr Uia menaiki bas Uia sendiri. Bila dah sampai tu,masa still awal lagi sebab sentuhan pertama gerhana pukul 3.01 ptg. So, sementara menunggu tu kami masuk kejap ke dalam bangunan Planetarium di situ. Best ke tak tu, tak tahu pula sebab sebenarnya hanya kami dari Uia je yang ada dalam tu. Enjoy la gak sebab bebas nak buat pe kat dalam tu.pengawal pun xde masa tu. Dah habis tu, saya bersama roomate saya pergi makan dekat kafe muzium then solat zohor.Bila time nak naik balik ke plateriumtu, tetiba ada seorang auntie datang dekat kami berdua. Dia cakap cina tapi kami x faham. Rupa2nya nak ambil gambar bersama kami.haha..sengih sungguh kami berdua.xdelah..senyum manisla sikit sebab nak menunjukkan budi atau kesopanan rakyat Malaysia.Buat2 faham je diorang cakap apa.

Tinggal dalam setengah jam lagi untuk sentuhan pertama gerhana matahari tu. Gerhana matahari kali ini ialah gerhana Anulus iaitu gerhana yang berbentuk cincin. Ia berlaku apabila matahari, bulan dan bumi berada pada satu garisan dimana bulan akan melindungi matahari yang akan menghasilhan bayang hitam yang menutupi tengah2 matahari.Walaupun di malaysia gerhana hanyalah separuh,atau gerhana separa tapi ia tetap unik dan menarik. Hanya beberapa negara yang akan menerima dan dapat melihat gerhana penuh atau gerhana cincin iaitu di Myanmar,Afrika dan beberapa negeri yang lain. Sebelum bermula program itu yang bermula pada pukul 2.30 petang,para pencerap atau pihak dari ANGKASA telah bersiap sedia untuk mencerap cahaya matahari di sekitar planetarium itu. Terdapat lebih kurang 7 jenis teleskop yang berlainan untuk mendapatkan dari sudut yang berbeza serta warna yang juga berbeza.

Alhamdulillah, saya dan kawan2 dapat melihat matahari dari teleskop2 yang terdapat di situ. Terdapat tompok hitam pada matahari yang menunjukkan tempat yang paling sejuk di permukaan matahari. Kami juga telah diberikan spek khas yang dibuat untuk melihat matahari secara terus. Setiap penglihatan pertama secara berterusan hanyalah selama 30 saat. Hal ini kerana, pencahayaan matahari yang terlalu panas dan ternag akan merosakkan mata. Saya tidak berapa pasti mungkin akan menyebabkan penglihatan menjadi kabur.

Sentuhan pertama telah terjadi pada pukul dalam pukul 3 petang lebih. Semua orang dan pengunjung di situ sangat teruja apabila dapat melihat gerhana matahari itu sendiri. Sebelum ini, mungkin ramai tidak berkesempatan untuk melihat gerhana yang berlaku. Terdapat sekumpulan dari sekolah tahfiz mungkin kerana semua adik2 atau abang2 itu memakai jubah putih. Kemas dan comel(untuk adik2 yang masih kecil lagi) ada juga dari kampus teknik tetapi saya pun tidak berapa pasti dari mana dan sewaktu perjalanan pulang, SBPI Rawang baru tiba untuk turut melihat gerhana tersebut.

Gerhana yang akan berlaku pada masa hadapan adalah pada 9 Mac 2016. oleh itu, jangan melepaskan peluang melihat kekuasaan Allah ini. Sesungguhnya yang cantik itu adalah kecantikan Allah. Kekuasaan itu adalah kekuasaan Allah. Serta segala perancangan yang Allah aturkan untuk setiap alam semesta ini sangatlah teratur dan tidak akan bias ditangani oleh makhluknya.


Tapi malangnya, saya terlupa untuk melakukan solat gerhana..kuciwa dan terkilan sekali.InsyaAllah, lepas ini saya tidak akan melepaskan peluang untuk melihat tanda2 kekuasaan Allah ini dan juga solat gerhana.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...