Salam Pertemuan

Khas Untukmu Cikgu

Alangkah sejuk hati mak ayah andai sampai besar mereka
masih begini, tidak meninggalkan Al-Quran sebagai pegangan



Salam semua....maaf, entry kali ni tidak berkaitan dgn puasa atau raya.. sekadar nak berkongsi pendapat atau pandangan saya.. Khas untuk para pendidik dan bakal pendidik anak bangsa..(CIKGU) nama keramat yang tidak akan hilang apabila kita sekali mendapat gelaran itu... sesudah mati pun keramat itu tetap akan dipanggil... tetap akan digelar cikgu..

Baru sebentar tadi saya bersembang dengan seorang bakal cikgu dari IPG Perlis maybe.kawan dari FB..(tak perlu diberitahu siapa gerangannya) saya pada mulanya ingin agak tertarik dengan beliau yang kadang2 mempunyai status yang baik, atau bagus... so, setelah sekian lama, saya tiba2 bertegur dengannya..

ok, kalau bakal2 cikgu atau cikgu sekalipun sedang membaca ini..pertama sekali saya ingin mohon ampun dan maaf seandainya pendapat saya ini bertentangan dengan etika perguruan ataupun kredibiliti cikgu sebagai pendidik..

saya, hanya insan biasa yang inginkan sesuatu perubahan terhadap dunia kita pada hari ini kkhususnya Malaysia dan khususnya anak2 bangsa Malaysia...

Kepada cikgu2 dan bakal2 cikgu sekelian..

Dulu, saya tidak terlalu terdedah dengan perkara2 jenayah kerana hanya belajar di sekolah. balik 2 hari pergi semula ke sekolah.. tidak tahu apa yang berlaku di dunia sekeliling.. Namun, sekarang..mata saya agak celik dengan dunia kini.. Walaupun tidak kerap sngt..at least, ade juga saya ambil kisah dengan dunia kita..

Semua cikgu pun pasti tidak ketinggalan untuk mengetahui tentang isu2 terkini..isu semasa..contoh, yang paling hangat pada masa ini adalah berkenaan isu pembuangan bayi, isu remaja, isu jenayah yang banyak melibatkan remaja.walaupun ada juga mengenai keluarga, tapi pada masa ini. saya hanya ingin menekankan soal isu remaja dan isu pelajar sekolah..

Oleh itu, saya berharap cikgu2 semua masih tidak berganjak daripada membaca entry saya kali ini..

..saya tau setiap orang punya kehidupan yang berbeza.tapi, saya tetap teringin nak bagitau yang walaupun kehidupan kita semua beza, tapi kita tetap sama iaitu satu umat Islam..bersaudara.. n ape yang nak sy smpaikan kat sini..sy x dapat nak jadi cikgu, so sy agak mgharapkan kawan2 yang sy kenal sbgai bakal cikgu dpt memberikan tunjuk ajar yang terbaik kpd anak2 melayu Islam terutamanya..anak2 bangsa lain pun kena la gak kan..
Sanggupkah kamu melihat anak2 yang telah berjaya ini tiba2 tergelincir suatu hari nanti?

Antaranya, setiap perkataan yang dikeluarkan oleh cikgu2 pasti akan didengari dan diikuti oleh anak2 murid.. setiap kata2mu begitu berharga wahai cikgu..
so, apabila kita ingin memperkatakan sesuatu kepada anak2 pelajar, kita harus cuba kaitkan dengan nilai2 Islam seperti,

1-menasihatkan agar sentiasa berniat bahawa kita belajar kerana Allah...
2-sering mengaitkan kehidupan ini dengan penciptanya
3-cuba terapkan cerita2 dahulu atau cerita para Nabi, para sahabat sirah2 terdahulu
4-tidak lokek ilmu agama walaupun kita hanya mengajar pendidikan jasmani ataupun English..
5-tunjukkan akhlak islamiyyah kepada anak2 pelajar walaupun kita berada di luar mahupun didalam sekolah..
6-berkongsi pendapat mengenai isu2 semasa yang berkaitan dengan anak2 murid.. walaupun darjah satu ataupun tingkatan satu.. berkongsi ape yang bersesuaian..

Oklah..mungkin setakat itu saja mainpoint saya walaupun mungkin masih ada lagi idea yang belum sampai buat masa sekarang..

semua itu, contoh kita cuba yang terbaik untuk terapkan nilai2 islam dalam diri anak2 pelajar agar semuanya sempurna tidak kira akhlak dan adab mereka terhadap sesiapapun. apabila ajaran Islam itu ada pada dirinya, pasti mereka tidak akan sesekali melakukan sesuatu yang dari kecil mereka telah diajar untuk tidak membuat sesuatu keburukan..

"melentur buluh biarlah dari rebungnya" kata2 ini bukan hanya patut di pegang oleh ibu bapa sahaja..namun, semua orang termasuk saya, cikgu2, kakak2, abang2..

dan kawan2 bakal cikgu yang saya hormati..
Tunjuklah teladan yang baik kepada anak2. Apabila kita sudah menjadi guru, kita sering akan dilihat dari segala aspek..dari segi pergaulan cikgu2 antara lelaki dan perempuan, dari segi ibadahnya, dari segi perangai atau attitudenya..apa yang mereka lihat pada mata mereka adalah cikgu2 semua pasti baik.. dan mereka akan hormat sebagai cikgu. mereka akan cuba untuk mengikut atau menjadikan cikgu sebagai idola diorang..tetapi, apabila cikgu pun sudah menunjukkan yang tidak baik..maka, yang mungkin akan dilihat anak2 murid itu, adalah yang baik..

ye la kan..dah jadi cikgu, bila diorang tgok cikgu boleh buat...anak2 pun boleh buat la gak la..ya..gitu la.

walaupun kita bukanlah ustaz ustazah yang mengajar pendidikan agama, tapi kita juga tidak harus hanya mengharapkan mereka sahaja untuk cuba mendidik anak2 Islam.kita juga Islam kan?? kita juga belajar agama kan??so, cubalah keluarkan atau beri juga ilmu kita sebanyak mana yang kita mampu..InsyaAllah, usaha kita itu akan dilihat oleh Allah..


So, semua orang dah dapat kan apa yang saya nak bagitau kat sini..
harap sangat2 agar anak2 murid yang korang akan ajar nanti akan menjadi seorang muslim terhebat~~Agar negara kita tidak lagi diberselerak lagi dengan bayi2 terbuang, rempit2 jalanan,perempuan2 dan lelaki2 yang berkepit-kepitan, dan segala macam pemandangan yang menyakitkan mata serta hati yang kesal dan berdosa..

Cikgu berada di sekolah...ramai sangat umat nabi di situ pada masa yang sama.satu sekolah mungkin 800 orang atau lebih..terlalu banyak itu...so, apabila semua cikgu dapat melaksanakan amanah sebagai cikgu dengan yang terbaik..maka, Insyaallah, semua akan bahagia dan bangga dengan hasil keluaran dari satu sekolah itu iaitu anak2 muslim sejati..bukan sahaja kuantiti dilihat malah, kualitinya juga..

Wallahu'alam..moga post saya ini mendapat perhatian oleh anda semua dan sahabat fb sy sebentar tadi.. Andai kata terkasar bahasa, maafkan segalanya..

P/s maaf kpd sahabat FB sy kerana mungkin membuatkan awak bosan menunggu pandangan saya sbb line internet yang kurang memuaskan..maaf ye:)

Ramadhan...Akhirnya (^-^)


Assalamu’alaikum.. Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Sahabat2 semua sudah pasti telah selesai solat tarawikh berjamaah kan tadi? Tarawikh pada malam pertama sebelum kita mula berpuasa esok hari..Hari ini, telah sampai bulan Ramadhan pada diri kita..

Kita sering berdoa.. Ya Allah, sampaikanlah bulan Ramadhan ini pada diriku sebelum tibanya bulan Ramadhan.. Alhamdulillah, Allah masih memanjangkan umur kita untuk menjejakkan kaki pada bulan Ramadhan ini..



Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Salam Ramadhan Al-Mubarak pada sahabat2 semua tidak kira di Malaysia, Jordan, Korea dan Mesir dan sebagainya… Moga amalan kita ditingkatkan dengan memperbanyakkan lagi selawat serta salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW, memperbanyakkan zikrullah, memperbanyakkan dan menghayati bacaan Al-Quran, bacaan2 ilmiah…



Kita juga tidak harus lupa bahawa sememangnya kita sering berebut2 untuk menambah pahala buat diri kita sendiri iaitu membuat kebaikan hanya unttuk diri.. Namun, adakah kita pernah ingat kebaikan untuk orang lain juga? Kebaikan yang bagaimana? Kebaikan yang berpanjangan.. kebaikan yang bermanfaat untuk diri kita dan diri orang lain. Antaranya, membantu rakan2 seperti tolong belikan makanan kepadanya jika dia terlalu penat atau letih. Selain itu, tolong pensyarah mahu pun cikgu2 mengangkat laptop, lcd , buku2 dan sebagainya.. Almaklumlah, mungkin bagi sesiapa yang jarang berpuasa pada hari2 biasa. Dia akan terasa sedikit keletihan berbanding orang2 yang sudah biasa berpuasa sunat pada hari2 tertentu. Jangan lupa juga untuk sering mengingatkan sahabat2 kita yang mungkin agak terleka dengan masa dia. Jika hari puasanya dihabiskan dengan membaca komik, novel2 cinta ataupun mengadap laptop sentiasa.. kita sebagai sahabat serta saudara seIslam harus cuba untuk menasihatkan dan mengingatkan mereka….. Ajaklah untuk bertadarrus, ajaklah untuk ke perpustakaan, ajaklah untuk berjumpa lecturer, atau apa2 lagi yang baik untuk kita sempena dalam bulan yang mulia ini…terlalu banyak ibadah yang dapat dilakukan sehingga tidak dapat saya tuliskan di sini. Kalau ada tambahan, bolehla sahabat2 semua tambah dalam ruangan komen ataupun ruangan shoutbox di blog saya ini..



Banyak bercakap tentang kebaikan di bulan Ramadhan.. bagaimana pula dengan bulan2 yang lain??

Janganlah kita hanya menjadi ‘Baik’ hanya di bulan Ramadhan ini saja..Memang tidak dinafikan, jika tibanya bulan ini, sudah pasti semua orang baru akan mula bertindak meningkatkan ibadah, membuat banyak kebajikan dan sebagainya.. Namun, semua itu adalah kerana bulan ini terlalu banyak rahmat terhadap kita umat Allah. Kita juga tahu bahawa bulan Ramadhan dinamakan bulan ummat… Kerana apa? Kerana rahmat Allah terhadap kita terlalu banyak hanya akan dapat pada bulan ini sahaja. Bulan lain pun ada juga tetapi tidaklah sehebat atau seistimewa bulan ini..



Istimewa…LAILATULQADAR…lagi ramai nak tambahkan lagi ibadat pada 10 malam terakhir. Sebelum tu,?? Tak perlu dijawab lagi kerana anda semua sudah pasti tahu kenapa dan mengapa.. sama sahaja. Ada keistimewaan yang tersendiri..

Malam yang lebih baik dari seribu bulan…waktu saya masih kecil,saya beranggapan malam seribu bulan.. saya tidak sabar untuk menunggu Lailatul Qadr,kerana apa ya..kerana pada fikiran saya, pada malam itu akan timbullah seribu bulan..saya terbayangkan bulan2 yang sangat banyak.. MasyaAllah, itu dulu.. tunggunya kerana nak melihat bulan yang banyak.. Tapi, Alhamdulillah.. sudah tahu sekarang kenapa orang sering berebut malam2 terakhir untuk bertemu malam seribu bulan.. malam yang lagi istimewa dalam bulan Ramadhan yang sudah istimewa itu. Antara fadhilatnya adalah >>>> :~)



Pada malam itu juga turunnya Malaikat

memenuhi bumi ini. Dan Malaikat turun bersama-sama turunnya berkat dan rahmat

Allah yang dikhaskan untuk malam itu. Ditetapkan umur, rezeki dan ajal manusia.

Firman Allah SWT yang maksudnya, “Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang

penuh hikmah”. (al-Dukhan, 4) (‘urusan yang penuh hikmah’ itu ialah pada malam berkenaan Allah menentukan umur, rezeki dan ajal manusia.)



Pada malam ini diturunkan al- Quran sebagaimana firman Allah yang

maksudnya, “Sesungguhnya Kami menurunkannya (al-Quran) pada lailatulqadar.”

(al-Qadr, 1)( Ibn Abbas berkata, Allah menurunkan

al-Quran sekali gus dari al-Loh al-Mahfuz ke Bait al-E’zzah yang terletak di

langit dunia. Kemudian ia turunkan secara berperingkat kepada Rasulullah SAW,

selama 23 tahun.)



Ada lagi sebenarnya kelebihan jika kita cuba mencari malam – malam terakhir itu untuk bertemu LailatulQadr.. Tetapi, tidak dapat saya nyatakan di sini kerana sudah terlalu panjang post saya kali ini.. Walaubagaimanapun, kita semua janganlah hanya mengharapkan orang lain sahaja untuk memberi ilmu..kita juga harus mencari.Ilmu kan perlu di cari..bukan ilmu yang mencari kita kan..



K lah…tu saja kot penulisan saya kali ini.. sahabat2 semua bolehlah melawat blog kawan2 lain yang lebih mantap penulisan dan isi kandungannya dari blog saya ini.. Saya hanya insan yang biasa yang hanya mampu melakukan dengan biasa-biasa sahaja…



Yang terakhir…

Ingin saya kongsikan sedikit petikan lagu ramadhan daripada kumpulan Raihan yang InsyaAllah sedikit sebanyak dapat meningkatkan penghayatan kita terhadap ibadah kita pada bulan Ramadhan ini..Amin..




Raihan- Mulianya Ramadhan..

Hari esok kita berpuasa Setahun sekali hanya sebulan Sempatkah kita menyempurnakan Hingga sampai ke penghujungnya Sebulan Ramadhan kita berpuasa Menahan diri dari lapar dahaga Menekan nafsu bermaharajalela Melatih diri beramal sentiasa Sepanjang Ramadhan Syaitan dalam rantaian Terbuka luas pintu kebaikan Tanda rahmat kasih sayang Tuhan Itulah kemuliaan di bulan Ramadhan Solat Tarawih menjadi amalan Meriahkan lagi keberkatan malam Tadarus Al-Quran penambah seri Tenangkan hati membersihkan diri Paling istimewa di bulan Ramadhan Berlakunya malam Lailatul Qadar Turunlah malaikat meraikan semua Menyambut amalan yang ikhlas di antara kita... Sebulan sudah Ramadhan bersama Tibalah syawal tanda kemenangan Sempurnakah segala amalan Adakah kita berjumpa semula Di Ramadhan yang akan datang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...