Salam Pertemuan

'POHON RENDANG' Apa ada padanya??




Pada suatu hari,Amira baru pulang dari sekolah.Sebaik sampai di rumahnya,Amira terus menerpa kakaknya yg sedang berehat-rehat di bawah pokok yg besar di hadapan rumahnya.Amira terus bersalam dan mencium kakak kesayangannya itu.Bermulalah perbualan di antara mereka.

Kakak : Ha..mcmane kt sekolah td?cikgu ajar ape?
Amira : oh..kami buat aktiviti td..
Kakak : aktiviti pe?
Amira : Dalam aktiviti tu,kami kena renung alam sekeliling..pastu ustazah suruh kami pilih satu benda yg kami suka.adik pun pilihla tanah..
Kakak : kenapa adik pilih tanah??
Amira : sebab adik kan duduk atas tanah..jadi,adik pilih yg paling senang la..kawan2 adik ada yg pilih burung,rumput, matahari,kerusi,pensil..banyak lagi lah..
Kakak : pastu ustazah suruh buat ape?
Amira : mula2 ustazah tanya sebab pa pilih benda2 camtu..mcm2 kwan2 adik jawab..klu yg pilih burung tu sbb dia suka melastik burung..yg pilih awan tu sebab dia suka tengok awan,mcm2 bentuk dia kata..ada bentuk kucing, kapal terbang.ayam goreng pun ada gak..
Kakak : hmm..macam2..pastu?
Amira : pastu,ustazah suruh kami fikir lg tntg apa yg kami pilih dan kaitkan dengan kebesaran Allah..
Kakak : adik cakap ape tntg tanah?
Amira : adik pun tak tau nk cakap ape.tapi adik kata klu Allah x ciptakan tanah, manusia dan haiwan x boleh hidup.
Kakak : sebab ape manusia dan haiwan x boleh hidup pula tanpa tanah??
Amira : sebab klu x de tanah,pokok x boleh hidup..klu pokok x boleh hidup manusia dan haiwan x boleh makan plak..kita kan kena makan untuk hidup..hehe
Kakak : emm..pandai adik akak ye.betul tu..bukan hidup untuk makan..ha..dari situlah menunjukkan Allah itu Maha Bijaksana dalam mengatur segala kehidupan yg berlaku di dunia ini.
Amira : Tapi akak, ustazah ada tanya kami semua.Ape pula kaitan pokok dengan aqidah, ibadah dan akhlak??semua org senyap sebab tak tau..sbnrnya ape kaitannya akak??
Kakak : oh..adik nak tau ye..ok,cuba adik tengok dkat pokok tu..ape yg adik nampak?
Amira : em..ada daun,batang,buah dan tu je kot..
Kakak : Ha..ada satu lg adik x sebut..
Amira : ape dia akak??
Kakak : Akar..
Amira : alah..mana adik nampak.,akar dlm tanah..
Kakak : okey..x pe.akak saja nk nk uji adik..k..dr situ kita dah boleh kaitkan dgn salah satu drpd tiga tersebut, antara aqidah,ibadah dan akhlak..cuba adik teka akar boleh dikaitkan dgan ape?
Amira : em..x tau la akak.adik kan kecil lg..
Kakak : ok2..akak gtau..akar tu berkaitan dgn aqidah yg terdpt dlm hati kita..aqidah tu berasal dr perkataan arab aqada yg bermaksud pegangan atau ikatan.jadi akak nk bgtau kat adik yg kita semua ada perikatan atau pegangan dlm diri kita..kita semua telah terikat dgn Allah Taala sejak kecil.tp kita pula sering melupaiNya..manakala bg muallaf plak..selalunya setelah diorg memeluk agama Islam,diorang akn mjadi lbih bagus dr org Islam sejak azali tu lg..
Amira : betol2..adik tgok uncle hariz yg bru masuk Islam tu pun lebih bagus dr org lain.
Kakak : haa..tu bermakna,kita yg dah lama terikat dgn Allah pun kena la sedar,kan?
Amira : ya2..em,akak... apa plak kaitan batang pokok dgn tiga benda tu??
Kakak: Pokok berasal dr akar kan??akar tu aqidah kan??then,pokok tu mestilah ibadah..kan dr aqidah yg kita ada tu akn teramallah ibadah kita..faham x??
Amira : faham2..tapi akak crite la lbh ckit..
Kakak : k.k. ibadah tu ada dua jenis..satu yg khusus dan satu lg yg umum.Adik rase yg mana apa tu ibadah khusus n apa tu ibadah umum??
Amira : adik try jawab ea.tp klu silap..akak perbetulkan..
Kakak : InsyaAllah..ape dia??
Amira : ibadah khusus tu ialah ibadah khas yg di wajibkan keatas umat Islam..contohnya yg boleh kita ikut brdasrkan rukun Islam dan Iman..manakala,ibadah umum tu ape pe je pun boleh kan??asal x brlanggar dgn syariat dan mesti niatnya kerana Allah..btol x akak??
Kakak : Subhanallah..walhamdulillah..pandainy adik akak ni..bru 14 tahun dh boleh jd ustazah..nak jadi ustazah x besar nanti??
Amira : nak2..nanti boleh la org pggil adik ustazah..mcm yg adik pggil ustazah adik tu..adik seronok tgok ustazah ayu,baik hati,sopan santun..bagus lah ustazah adik tue..adik nk jadi cam die la..
Kakak : ha, ada satu yg adik trsilap faham..adik x bleh jd ustazah sebb nk dengar org lain lain panggil adik ustazah..kita x bleh bangga dgn ape yg kita ada skrg..
Amira kanape plak?
Kakak : klu dia pakai semata - mata org lain tgok.,itu salah tu..tu dh dikira lain,bukan kerana Allah dn kesedaran dia perlu menutup dgn sempurna..yg adik lihat dan yg adik nk ikut cara ustazah yg tu lah dikatakn akhlak atau peribadi yg ada pada ustazah adik..adik nk jd mcm tu mestilah ada syarat dan cara2nya..
Amira : ape syaratnye kak??
Kakak : syaratnya,kita mestilaah ada akar dulu seblum mnegakkan n mengukuhkan batang.pastu barulah akan terhasilnya dan tertumbuhnya daun2 yg lebat,buah yg ranum dan mnjadi Pohon Yg Rendang skali..adik kesayangan akak ni faham x??
Amira : x la akak..x fhm,cne yg boleh jadi ada buah n daun plak?apa kaitannye?
Kakak : buah dan daun tue dikaitkan dgn akhlak..klu akidah adik kuat,adik akan sering mengerjakan ibadah selalu dan dari situlah adik akan menjadi seorg yg berakhlak tinggi yg boleh mnjadi contoh bg org lain..contohnya, mcm yg ada pada ustazah adik tadi..selain tu,sentiasa menolong dan melakukan kebajikan tanpa mengharapkan balasan dan pujian dr org lain..
Amira : em..adik dah fahm.so,adik skrg kena la pertingkatkn diri adik dlm mncari ilmu2 pengetahuan terutamanya tentang agama..betol x akak?
Kakak : sekali lg..adik akak pandai..Alhamdulillah..dgn menuntut ilmu pengetahuan juga dpt kita perbaiki diri untuk mjadi muslimah yg sejati.Amiin..
Amira : amin..moga2 kan akak?
Kakak : ya.InsyaAllah..k lah dik..jom masuk rumah dulu..adik mesti lapar kan?
Amira : A'aa..adik mana makan lg..makan tu kan satu ibadah..hehe
Kakak : hmm.. dah pandai praktik dah ye?Alhamdulillah..Allahuakbar

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...