freeonlinephotoeditor

Salam Pertemuan

Warna-warni Kehidupan





Dunia yang penuh dengan keceriaan kerana Pencipta dunia adalah Allah Taala Yang Berkuasa, Yang Sempurna atas segala sesuatu.

Cuba perhatikan di sekeliling kita.Jika sedang berada di dalam rumah atau bilik, sudah tentu kebanyakannya benda buatan manusia yang mempunyai warna-warna tersendiri.Memang pelbagai jenis warna yang terdapat di setiap benda tersebut.Merah,kuning,hijau,biru,jingga,ungu...macam jenis lagi warna yang ada.Warna -warni.

Namun,sedarkah kita bahawa secantik-cantik mana pun,sekagum-kagum mana pun kita terhadap kecantikan sesuatu benda buatan manusia sesungguhnya kecantikan alam ciptaan ALLAH itu lagi cantik dan menarik.Subhanallah.

Sekali lagi cuba kita renung sejenak,warna apa yang terdapat pada benda yang tidak terdapat pada alam semulajadi?Pada pendapat saya, mungkin tidak ada satu pun warna yang ada pada benda tidak ada pada alam semulajadi. Contohnya,dahulu sewaktu saya masih dalam lingkungan pelajar tadika atau sekolah rendah,saya pernah terfikir..Adakah terdapat warna ungu pada alam semulajadi seperti pada buah,air,langit.Pada waktu itu,saya rasa tidak ada warna ungu pada alam semulajadi.Rupa-rupanya,warna itu terdapat pada buah manggis atau sejenis buah yang saya tidak pasti apakah nama buah tersebut. Tetapi, itu dulu sewaktu saya masih kecil dan tidak mempunyai begitu banyak pengetahuan umum tentang alam ciptaan Allah ini. Mungkin kerana saya kurang berjalan-jalan atau perjalanan kehidupan saya masih terlalu pendek.So,saya kurang pemerhatian tentang alam ini.

Alhamdulillah,akhirnya saya menyedari bahawa hakikat kehidupan ini sememangnya hanyalah atas keizinan Allah. Jika Allah tidak mengizinkan kita untuk membuat sesuatu,maka tidak akan terjadilah benda tersebut.

Ddalam seni lukisan,hanya terdapat tiga warna asas iaitu warna kuning,biru dan merah. Apabila dicampurkan antara warna tersebut,ia akan berubah menjadi warna yang lain.Contohnya:



Tetapi,semua warna yang perlu dicampurkan itu tidak perlu dilakukan oleh ALLAH.Semua warna tersebut memang sudah wujud.Sesungguhnya,ALLAH adalah Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu.

Suhaimi-Kias Cinta

Seandainya dunia tiada warna
tetap kan ku kagumi
indah maya alam ciptaanNya
kudratNya ku agungi

namun jalin warna zahirlah sang pelangi
menyisih mendung menambat seri
terbias semua cahaya
nyata ilham di alam mimpi
betapa ku syukuri nikmatNya
ku pasti

begitu kias cinta
hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

tika dalam gelita
atau sepi kembara
dihadirkan rasa cinta
sisih segala duka
anugerah dariNya

hanyalah cintaNya yang amat ku harapkan
tiada lain yang jadi rayuan
namun Dia Maha Mengerti
tak mampu insan bersendiri
menempuh dugaan yang menguji
naluri

begitu kias cinta
hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

tak akan ku persia
limpah rahmat yang Esa
bagaikan jalinan warna
yang menyulam cahaya
biasan kasihNya

moga tak diuji asyik cinta duniawi
mengharap teduh redha Ilahi
kerna segala kurnia
hadirnya hanyalah pinjaman
sungguh ku syukuri kesempatan
bahagia...





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...